top of page
  • Skribentens bildLisa Evertsson Norrevik

Föreläsning & Workshop för föreningar



Efter att ha träffat och pratat med föreningar, turismorganisationer och kommuner runt om i Sverige har vi sett hur mycket kunskap och engagemang som finns, både bland ideellt engagerade och lokala företag. Men också en stor risk att den kunskapen och engagemanget går förlorat om vi inte inom bara några år lyckas engagerade fler, och nå nya målgrupper. Eftersom vi tror på att dela med oss och att om vi är många som arbetar mot samma mål -att öka intresset för lokal historia- har vi tagit fram en föreläsning och workshop som riktar sig till engagerade för hembygden.


Obs! Det handlar inte om att använda Storyspot eller andra tekniska lösningar, utan att med utgångspunkt från hur ni jobbar idag få nycklar till hur ni kan nå ut till fler.

 

Föreläsning: Nå en yngre målgrupp och få dem engagerade

Att känna till vår lokala historia är viktigare än vad vi tror. Det ökar tryggheten, stärker vår självbild och får oss att känna inkludering och sammanhang. Men hur kan vi föra vidare intresse och engagemang för historia och kulturarv från generation till generation, i en tid av digitalisering där allt fler kämpar om uppmärksamheten? Det fina är att ni redan har allt som behövs - vi visar hur ni kan sprida det till fler.

Exempel på innehåll: - Vad är en stark berättelse som fångar såväl unga som äldre?

- Berättelsens byggstenar - så använder du dem - Därför slår äkta människor en digital tjänst - Konkreta exempel på hur andra har gjort

Passar för: Hembygds- och lokalföreningar

 

Workshop: Identifiera era starkaste berättelser för att attrahera nya målgrupper Med utgångspunkt i föreläsningen anpassar vi workshopen efter era främsta behov och målsättningar. Vi visar vägen för hur ni kan sortera och våga välja ur ett stort material samt förtydliga och vässa de historier ni tycker är viktigast att nå ut med.

Exempel på innehåll: - Identifiera era starkaste berättelser

- Vi "låser upp" berättelserna med hjälp av våra berättarnycklar: Plats, Person, Problem

- Anpassning till nuvarande verksamhet och nya idéer

- Konkreta actionpoints att arbeta vidare med efter workshopen

 

Föreläsare/workshop-ledare: Lisa Evertsson Norrevik, Grundare & VD, Storyspot.

Utbildad inom journalistik och kommunikation med en bakgrund som filmjournalist och PR- och pressansvarig för exempelvis Stockholms filmfestival, Svenska Filminstitutet, Kulturhuset Stadsteatern och Film Stockholm. Medgrundare av GeekGirlStartup, som arbetar för att få fler kvinnor att driva tekniska tillväxtbolag.

Priser och utmärkelser: Vinnare av Future Marketing Tech Award, utsedd till Digital talang 2020. Föreläsningskunder: IHM Business School, Region Gävleborg, Folk och Kultur, Marknadsföreningen i Stockholm, Tech Meetup Gotland, SJ, StoryTech, Changemaker Educations/Futuregames, Riksantikvarieämbetet, Eda kommun, Nyköpings stadsbibliotek m.fl.



Kontakta Yvonne Sjöblom för att boka eller få veta mer.

Tel: 073-150 11 78 Mail: yvonne@storyspot.se

Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page